1. pl
  2. en
  1. pl
  2. en
31 marca 2025

GPSR, czyli czy TY producencie, dystrybutorze i dostawco internetowych platform handlowych spełniasz wymogi?

Rozporządzenie GPSR – nowe zasady bezpieczeństwa produktów w Unii Europejskiej

13 czerwca 2023 roku weszło w życie Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation – GPSR). Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany dla producentów, importerów, dystrybutorów i operatorów platform internetowych, wzmacniając bezpieczeństwo produktów na rynku unijnym.

 

1. Zakres stosowania GPSR

GPSR (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z 10 maja 2023 r.) reguluje bezpieczeństwo wszystkich produktów konsumenckich, które nie są objęte szczegółowymi przepisami sektorowymi, wyłączając:

  1. produkty lecznicze;
  2. żywność i pasze;
  3. żywe rośliny i zwierzęta;
  4. organizmy oraz mikroorganizmy zmodyfikowane genetycznie;
  5. produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego i produkty pochodne;
  6. środki ochrony roślin;
  7. statki powietrzne określone w rozporządzeniu 2018/1139 w art. 2 ust. 3 lit. d)
  8. sprzęt wykorzystywany przez konsumentów do przemieszczania się lub podróży, w przypadku gdy taki sprzęt obsługiwany jest bezpośrednio przez usługodawcę w kontekście świadczenia usługi transportowej, gdyż sprzęt ten musi być uwzględniany w związku z bezpieczeństwem świadczonej usługi
  9. antyki.

 

Rozporządzenie dotyczy wszystkich podmiotów w łańcuchu dostaw:

  • Producentów – odpowiedzialnych za projektowanie i wprowadzanie bezpiecznych produktów na rynek,
  • Upoważnieni przedstawiciele - producent może wyznaczyć takiego przedstawiciela wykonując określone zadania producenta,
  • Importerów – którzy muszą zweryfikować, czy produkty spoza UE spełniają wymogi GPSR,
  • Dystrybutorów – którzy nie mogą udostępniać niebezpiecznych produktów,
  • Operatorów platform internetowych – którzy pełnią istotną rolę w nadzorze nad produktami sprzedawanymi w Internecie.

 

2. Kluczowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktów

- Definicja produktu bezpiecznego

Zgodnie z art. 3 ust. 2 GPSR produkt jest uznawany za bezpieczny, jeśli przy normalnym i dającym się przewidzieć użytkowaniu nie stwarza ryzyka lub stwarza jedynie minimalne ryzyko zgodne z jego przeznaczeniem.

Pod uwagę bierze się m.in. (art. 6):
    •    cechy produktu (np. skład, projekt, instrukcje użytkowania),
    •    wpływ na grupy wrażliwe (np. dzieci, osoby starsze),
    •    zgodność z normami europejskimi,
    •    sposób prezentacji produktu - zwłaszcza jego wygląd.

- Identyfikacja produktu

Nowe przepisy nakładają surowe wymogi na różne grupy:

  • Producenci gwarantują, że produkt jest bezpieczny, dzięki przeprowadzonej uprzednio analizie ryzyka i sporządzonej dokumentacji technicznej, a także dołączając jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa produktu. Warto podkreślić, iż producentem staje się już nie tylko faktyczny wykonawca wyrobu, ale też ten podmiot, który zlecają wytworzenie produktu pod własną marką.
  • Importerzy zapewniają, aby do importowanego przez nich produktu były dołączone jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku (art. 11).

    •    Dystrybutorzy i sprzedawcy internetowi muszą monitorować bezpieczeństwo produktów i współpracować z organami nadzoru rynku.

 

3. Wzmocnione obowiązki dla dostawców internetowych platform handlowych (art.22)

Jedną z kluczowych zmian wprowadzonych przez GPSR jest większa odpowiedzialność dostawców internetowych platform handlowych. W przypadku sprzedaży przez marketplace, dostawcy:

  • projektują i organizują swój interfejs online w taki sposób, aby umożliwić przedsiębiorcom oferującym produkt podanie określonych w art. 22 ust. 9 informacji w odniesieniu do każdego oferowanego produktu oraz zapewnić wyświetlanie tych informacji lub udostępnianie ich konsumentom w inny łatwy sposób w ofercie produktu wystawionego na sprzedaż,
  • zapewniają wprowadzenie wewnętrznych procedur dotyczących bezpieczeństwa produktów,
  • obowiązani są dążyć w celu wyeliminowania lub, jeżeli nie jest to możliwe, ograniczania ryzyka, jakie stwarza produkt, który jest lub był oferowany online za pośrednictwem ich usług,
  • wyznaczają pojedynczy punkt kontaktowy, aby umożliwić konsumentom bezpośrednią i szybką komunikację z nimi w związku z kwestiami bezpieczeństwa produktów,
  • muszą korzystać co najmniej z portalu Safety Gate.

 

Publiczny interfejs systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate, portal Safety Gate, umożliwia ogółowi społeczeństwa, w tym konsumentom, podmiotom gospodarczym oraz dostawcom internetowych platform handlowych, uzyskiwanie informacji na temat środków naprawczych podjętych w odniesieniu do produktów niebezpiecznych, obecnych na rynku Unii. 

 

 

4. Obowiązki związane z wycofywaniem produktów i informowaniem konsumentów

- Nowe wymogi dotyczące wycofywania produktów

W przypadku stwierdzenia, że produkt stwarza zagrożenie, GPSR nakłada obowiązek:

  • natychmiastowego powiadomienia organów nadzoru i konsumentów oraz wprowadzenia  środków naprawczych (art.9),​​​​​​
  • użycia skutecznych metod komunikacji, przypadku gdy nie można skontaktować się ze wszystkimi konsumentami, 
  • umożliwienia konsumentom postępowania z niebezpiecznym produktem w formie zawiadomienia o odzyskaniu produktu  (art. 36).

- Wzmocniona rola systemu Safety Gate/RAPEX

Safety Gate (dawniej RAPEX) pozostaje głównym systemem unijnym do zgłaszania niebezpiecznych produktów. GPSR rozszerza jego zastosowanie, wymagając, aby przedsiębiorcy monitorowali zgłoszenia i odpowiednio reagowali na ostrzeżenia publikowane przez inne podmioty (art. 27).

 

5. Kary za nieprzestrzeganie GPSR

Państwa członkowskie muszą ustanowić surowe sankcje za naruszenie przepisów GPSR, a rozporządzenie wskazuje jedynie, że

sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające (art.44), niemniej zastosowanie może znaleźć tutaj ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów z 2003 r. W ustawie wskazuje się kary do 100 000 zł, jednak uwzględniając w szczególności stopień oraz okoliczności naruszenia obowiązków, zatem każdorazowo poziom sankcji interpretowany jest indywidualnie.

 

6. Jak przygotować się do nowych wymagań GPSR?

Firmy powinny już teraz wdrożyć procedury dostosowawcze:
✔ Dokonać przeglądu dokumentacji i etykietowania produktów,
✔ Zaktualizować procedury monitorowania bezpieczeństwa,
✔ Wdrożyć system zarządzania wycofywaniem produktów,
✔ Dostosować polityki sprzedaży internetowej,
✔ Przeszkolić personel odpowiedzialny za zgodność z regulacjami.

 

Podsumowanie

Rozporządzenie GPSR to kluczowa regulacja, która zwiększa bezpieczeństwo produktów w UE. Obejmuje ono zarówno tradycyjne łańcuchy dostaw, jak i handel internetowy, wprowadzając surowsze wymogi dla platform e-commerce.

 

Jak PICTOPLAN może pomóc w dostosowaniu się do GPSR?

W obliczu nowych wymagań GPSR kluczowe staje się właściwe oznakowanie produktów, zgodność z normami oraz skuteczna komunikacja z konsumentami. PICTOPLAN oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie oznakowania i identyfikacji wizualnej produktów, zapewniając zgodność z nowymi regulacjami. Nasze doświadczenie we wdrażaniu procedur zgodności z normami prawnymi, a także choćby w projektowaniu etykiet pozwoli Ci uniknąć błędów i zwiększyć zaufanie klientów. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc Twojej firmie w dostosowaniu się do GPSR!

Ostatnie wpisy

Napisz do mnie

Oliwia Chłopek


Prawniczka, specjalistka ds. produktów biobójczych, doradca do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych  

Polityka prywatności

Copyright: © Oliwia Chłopek 2025

tel. +48 792 805 800 

email: biuro@pictoplan.com.pl 

Oliwia Chłopek